Jumaat, 4 Ogos 2017
Muat turun template minisite blogspot profesional untuk pemilik perniagaan homestay
Kerja yang saya lakukan memberi saya peluang untuk berinteraksi dengan ramai pemilik bisnes Homestay.
Ramai juga usahawan ini yang hanya fokus untuk mempromosikan homestay mereka menggunakan medium seperti Fb Fanpage, Fb personal profile dan juga pengiklanan berbayar menggunakan kaedah Google Adwords.
Saya tak ada masalah dengan kaedah-kaedah seperti itu.
Saya tak nafikan, memang cara tersebut boleh digunakan untuk mendapatkan pelanggan baru. Ia bukan sekadar boleh digunakan, malahan memang ada yang berjaya dapat penyewa.
Untuk meluaskan lagi capaian (reach) bakal penyewa yang mungkin akan memilih untuk menginap di homestay milik kita, kita perlu ada laman web khas.
Biasanya, apabila kita ada laman web kita sendiri, kita akan mudah untuk dapat bakal penyewa yang membuat carian homestay menggunakan servis carian search engine seperti google, yahoo dan sebagainya.
Maka kat sini saya dapat perhatikan, ramai juga yang tidak memberikan perhatian yang serius tentang aspek pembinaan sesebuah laman web.
Kalau ada laman web sekalipun, ianya tidak begitu menarik dan dibuat dengan cara yang tidak begitu profesional.
Ahad, 30 Julai 2017
Promosikan bisnes Homestay anda menggunakan laman web PERCUMA yang profesional
Perkongsian ini saya catatkan khusus untuk mereka yang menjalankan perniagaan homestay.
Jadi, sebelum saya nak tulis dengan lebih panjang, saya nak tanya anda satu soalan. Adakah anda menjalankan bisnes homestay?
Jika jawapan anda adalah ya, maka sila teruskan pembacaan.
Dalam artikel saya yang berjudul "Cara mempromosikan Bisnes Homestay", saya ada berikan lebih kurang 10 idea tentang apa yang anda boleh lakukan bagi memperkenalkan homestay anda kepada seluruh dunia.
Kebanyakkan cara yang saya kongsikan dalam posting tersebut adalah mengenai pemasaran secara online.
Bagaimana dan apa yang anda boleh lakukan bagi mempromosikan bisnes homestay anda.
Saya nak cerita dengan panjang lebar pada artikel tersebut. Namun disebabkan artikel tu pun dah cukup panjang, maka saya cuma cerita secara ringkas sahaja.
Jadi, dalam kesempatan ini, saya nak olah artikel tersebut dengan memberikan anda lebih banyak idea.
Manalah tau, anda masih rasa blur dan seolah-olah tak pasti nak buat apa dulu, walaupun setelah membaca artikel tersebut.
Sebenarnya, tak kisah pun anda nak mulakan dengan langkah atau idea yang mana satu dulu.
Apa yang penting, anda lakukan tindakan.
Asalkan ada tindakan di pihak anda, In Shaa Allah, anda akan dapat pelanggan.
Khamis, 27 Julai 2017
Bagus ke beli ebook atau lebih baik beli buku?
Ada banyak produk informasi dan juga software yang dijual di internet, yang kononnya boleh membantu kita (pengguna) untuk buat duit tambahan.
Saya adalah salah seorang yang memang suka beli produk informasi. Sama ada dalam bentuk ebook, video mahupun rakaman audio.
Pada saya, sebelum kita nak capai sesuatu perkara, kita mesti ada ilmu dulu. Ilmu-ilmu ni pula, sebahagiannya di pakejkan dalam bentuk digital, sama ada dalam bentuk ebook, video mahupun rakaman audio.
Beli ebook mahupun beli buku fizikal, pada saya tak banyak beza.
Download Pakej ebook Rahsia Taobao disini.
Cuma ada ketikanya, saya lebih suka beli ebook. Pertama, sebab penyampaian dalam ebook ni selalunya lebih santai dan straight to the point.
Penulis ebook pun biasanya tak akan buang masa dengan memuatkan lampiran-lampiran seperti hasil kajian, laporan eksperimen, fakta sains, dalil dan sebagainya.
Seperti yang saya nyatakan, ianya straight to the point.
Rabu, 26 Julai 2017
Laman web Autodownline untuk bantu kembangkan bisnes MLM anda!
Saya tahu, ramai sebenarnya yang tak berapa minat dengan bisnes jenis MLM. Ada macam-macam sebab dan alasan kenapa orang begitu anti dengan bisnes jenis ini.
Ada yang beranggapan bisnes jenis MLM ni menipu je. Bukan real business kononnya. Kalau real business, mesti kena ada kedai, kena ada premis perniagaan dan kena jual barang.
Sebaliknya, dengan konsep bisnes MLM ni, kelihatan seperti tak jual barang pun tak apa. Cuma perlu cari orang saja, yang mempunyai minat yang sama dalam peluang perniagaan yang ditawarkan.
Bisnes Tone Excel ni kita boleh kira ia sebagai bisnes MLM ke tidak? Sesetengah orang, dia tak berapa setuju kalau kita katakan yang Tone Excel ni MLM.
Sebabnya, jika kita rujuk kepada laman web rasmi Tone Excel tu sendiri, mereka tidaklah menggunakan istilah "multi level marketing" business, sebaliknya mereka menggunakan istilah referral atau program rujukan.
Maksudnya dalam situasi ini, bisnes simkad Tone Excel ini adalah bisnes yang mana kita merujuk (atau membawa masuk) pelanggan baru untuk jadi salah seorang pengguna simkad Tone Excel.
Contohnya adalah seperti rajah dibawah ini.
Khamis, 6 Julai 2017
Anda nak tahu cara dapatkan 100 orang pelanggan dalam masa 7 hari?
Cuba bayangkan anda berjaya dapat 100 orang pelanggan.
Dah bayangkan? Sekarang ni, dari 100 orang pelanggan tu, berapa banyak keuntungan yang bakal anda perolehi?
Kalau dalam situasi saya sendiri. Saya ada mempromosikan beberapa produk di internet.
Produk pertama adalah ekursus Jobdirumah. Pada waktu catatan ini saya buat, produk ini dijual dengan harga RM80 dan setiap jualan yang berjaya saya hasilkan, saya akan dibayar komisen sebanyak 50% atau bersamaan dengan RM40.
Jika saya berjaya dapatkan 100 orang pelanggan, maka saya akan memperolehi pendapatan sebanyak
RM40 per jualan X 100 orang pelanggan = RM4,000
Memandangkan di internet ini, saya boleh jual macam-macam produk dalam satu-satu masa, maka saya tidak hanya fokus untuk jual produk tersebut semata.
Saya juga ada mempromosikan produk-produk lain.
Misalnya, barangan dari jenama GINTELL iaitu Recumbent Bike FT8601-R
Ini dia gambar produk tersebut.
Produk ni mahal juga harganya.
Kalau rujuk di laman web ini, yang menjual produk tersebut, ianya berharga RM1,788.
Sekiranya saya berjaya jual produk ini, komisen yang akan saya terima adalah sebanyak 9% dari harga produk atau bersamaan dengan RM161
Seandainya saya boleh jual 100 unit produk ini, maka pendapatan yang bakal saya hasilkan adalah sebanyak -
RM161 komisen per jualan X 100 Pelanggan = RM16,100
Wow, banyak juga tu kan!
Rabu, 7 Jun 2017
Bahaya bila simpan barang berharga dalam kereta
Saya rasa, nasihat ini memang dah banyak kali saya dengar. Jangan simpan barang-barang berharga dalam kereta.
Kenapa tak boleh simpan dalam kereta?
Sebabnya satu je. BAHAYA.
Sebelum ni, saya rasa tempat yang paling selamat untuk simpan barang adalah dalam kereta. Tapi setelah saya sendiri alami pengalaman hilang barang yang disimpan dalam kereta, maka pada hari ini saya rasa kereta adalah salah tempat yang paling tak sesuai kalau nak simpan barang.
Bila sebut barang berharga ni, ianya memang subjektif.
Bagi saya, kalau disebut barang berharga tu, ianya adalah seperti handphone, laptop, kamera DSLR, duit dan sebagainya.
Saya memang tak simpan barang-barang tersebut dalam kereta.
Kalau simpan pun hanya sekejap sahaja. Itu pun saya akan masukkan dalam boot kereta. Biasanya kalau saya nak singgah ke mana-mana shopping mall tapi tak nak bawa barang-barang tu semua, maka saya akan pindahkan ke boot kereta.
Baru-baru ini, saya rasa ada orang dah berjaya pecah masuk ke dalam kereta saya.
Hebatnya orang tu, langsung tak ada tanda-tanda yang menunjukkan ada orang yang dah pecahkan kereta tu. Nampak seperti biasa sahaja.
Saya boleh katakan, pencuri tu memang expert.
Ada dua barang yang hilang.
(1) GPS [klik sini untuk maklumat GPS murah]
(2) Smart tag yang masih ada baki nilai dalamnya
Dua benda ni memang saya sentiasa simpan dalam kereta. Pada saya, dua benda ni adalah sesuatu yang biasa kalau dibiarkan dalam kereta.
Isnin, 5 Jun 2017
Alat senaman basikal Magnetic dari Gintell - Teringin pula nak dapatkan satu
Sekarang ni, kalau saya jalan-jalan di shopping mall, saya ada satu habit untuk singgah ke kedai-kedai yang menjual peralatan kesihatan.
Salah satu yang saya suka singgah ialah kedai Gintell.
Kedai Gintell ni, kalau kita perhatikan, memang agak jarang orang masuk. Kedai selalunya senyap sunyi je.
Apa yang ketara, hanyalah ada staff yang mencuba peralatan yang dijual kedainya.
Memang agak jarang-jarang dapat lihat ada pelanggan yang masuk ke kedai.
Walaupun begitu, saya pernah dengar satu cerita dari seorang kawan, katanya "jangan pandang rendah pada kedai yang nampak seperti tak ramai orang masuk. Walaupun selalu nampak kosong, tetapi sales mereka sungguh meletup-letup."
Saya pun pelik juga.
Kalau macam tu, dari mana mereka dapatkan jualan?
Langgan:
Catatan (Atom)










