Baru je sekejap tadi saya semak balik posting tentang isu panda : Pembaziran atau perlaburan.
Kot-kot saya ada tersalah tulis.
Baru-baru ni saya terbaca dalam satu blog kot kalau tak silap.
Sebab tak sabar-sabar nak hentam pasal panda, dia pergi tulis yang Malaysia beli panda.
Sebenarnya panda tu Malaysia tak beli.
Perjanjian dia ialah sewa... dan menurut sumber yang saya baca, tempoh sewaan adalah selama 10 tahun.
Bila dah cukup masa nanti akan dipulangkan semula kepada China. Beri panda ni kira simbolik kepada hubungan diplomasi antara kerajaan Malaysia dengan China.
Nak tolak pun mungkin susah, lebih-lebih lagi lepas berlakunya tragedi MH370 yang banyak melibatkan rakyat China.
Cerita sebenarnya saya tak tau.
Tapi kalau ada kaitan, ini bagi menjaga hubungan baik between government, maka nak tak nak perlu ambil juga panda tu.
Entah kenapa, saya pun rasa tak sedap hati pasal panda yang dah sampai ke tanah air kita ni.
Macam ada benda tak best.
Entahlah... tengokkan je la. Sambil-sambil tu doa-doalah tak ada benda buruk akan berlaku.
In Shaa Allah tak lama lagi ebook terbaru saya Jurnal Pemasaran Affiliate akan siap dan mula dijual.
Ebook ini menghimpunkan teknik, strategi, dan tips-tips buat duit dengan program affiliate yang saya pasti, anda tak pernah baca di lain-lain ebook yang sama niche dengan ebook terbaru saya ni.
Macam mana saya boleh terlalu yakin?
Sebab seperti anda, saya juga gemar untuk beli produk baru dan ebook terbaru mengenai topik pemasaran affiliate.
Ulama yang melaungkan syiar Islam rupa-rupanya adalah hak milik parti politik. Amat susah nak cari ulama yang berceramah atas tiket Islam semata-mata.
Kalau ada pun, dia mesti tak popular.
Mengajar di surau-surau kecil atau guru sekolah agama.
Tak dipanggil untuk berceramah di pentas agama yang mempunyai skala audiens yang besar gamaknya.
Soalan kenapa mesti begini, saya kira langsung tak relevan dengan situasi semasa.
Hari ini saya sangat sakit hati, melihat ulama yang dah pandai guna FB.
Lepas tu duk sindir parti politik sekian sekian.
Ulama yang dulunya saya cukup sanjung dan respek, kini yang tinggal hanya rasa benci.
Wow!
Saya dah berubah dari seorang fan kepada haters. Dulu nama beliaulah yang saya akan rekemen pada kawan-kawan dan kenalan yang side track dan ingin kembali kepada ajaran Islam.
Tapi setelah saya follow dan lihat cara dan corak penyampaian dakwah beliau, hampeh.
Semangat kepartian begitu tebal mengalir darah biru.
Saya cuma harap beliau beri statement yang lebih adil.
Bab tudung, bab aurat. Come on la. Kamu pun pendakwah. Kita semua pendakwah.
Itu tanggungjawab kita bersama. Kalau beliau boleh senang lenang menghentam parti politik bukan kerajaan, kenapa layanan yang serupa tak diberikan kepada pihak kerajaan yang ada masalah aurat dan masalah tudung.
Saya tak nak sebut mana-mana nama, sebabnya saya tak nak anda bersekongkol dengan saya untuk dapat dosa mengumpat serta beri pahala free pada beliau.
Sekarang ni saya rasa cukup bosan dengan perangai ulama parti yang terang-terangan milik parti politik, bukan lagi milik penganut agama Islam.
Saya harap ulama dapat kembali berkhidmat untuk agama Islam dan umat Islam, bukan jadi alat politik yang asyik nak membodek parti politik dan turut berkempen politik sedangkan dah tau parti politik yang di kempennya tu bukan yang paling baik untuk Islam.
Topik yang saya kira tengah trending sekarang ni adalah mengenai panda.
Saya perhatikan je apa yang ditulis di media sosial dan apa respons serta pendapat-pendapat dari pelbagai pihak.
Ada yang positif dan ada yang tak berapa positif.
Banyak juga respons yang dah jatuh dalam kategori negatif terus.
Bawa Masuk Panda Adalah satu perlaburan
Bertentangan dengan pendapat yang mengatakan panda ini satu pembaziran, sebenarnya ia adalah untuk tujuan perlaburan.
tang mana perlaburannya tu?
Pertama, kalau nak tengok panda ni kat zoo, kena beli tiket. So ada dapat income dari tiket.
Kedua, rakyat Malaysia, kalau nak tengok panda tak perlu nak terbang ke luar negara, sebabnya dalam negara sendiri dah boleh tengok Panda.
So aliran keluar mata wang kita berjaya dikurangkan.
Hmm... ok, ada ke orang yang excited nak tengok panda?
Ketiga, boleh buat macam-macam souvenir yang related dengan panda dan jual. Contoh macam fridge magnet, t-shirt, mug dan sebagainya. Sticker pun ok.
Saya ingat kalau nak outsource dan beri hak ataupun lesen untuk produce barang-barang macam ni pun, dah boleh dapat jana income.
Keempat, pasni sekolah-sekolah bolehlah digalakkan untuk melawat zoo untuk melihat panda.
So, budak-budak sekolah ada reason untuk buat program lawatan ke zoo.
Kalau tak ada sekolah yang nak buat lawatan secara sukarela, boleh dipaksa relakan ha ha
Kelima, dari maklumat yang saya baca, panda ini adalah sempena hubungan persahabatan Malaysia - China yang menjangkau usia 40 tahun.
Malaysia tak perlu nak melobi negara China untuk dapatkan stok panda untuk dipamerkan di Malaysia.
Berbanding dengan negara lain, jadi, ini adalah satu peluang yang sangat baik untuk bawa masuk panda ke Malaysia.
... dan mungkin ada lain-lain lagi yang saya terlepas pandang.
Kalau ada yang terlepas, saya update nanti.
Apa pun panda dah datang.
Kita nak bising-bising pun, belum tentu ada sebarang effect.
Kita tengok, sama ada selepas satu tempoh masa nanti, adakah secara keseluruhannya, Malaysia akan dapat untung berlipat ganda atau ia bakal terbukti, panda itu satu pembaziran semata-mata.
Waktu ni sepatutnya saya fokus untuk siapkan ebook terbaru saya yang berjudul "Jurnal Pemasaran Affiliate" tu.
Terpesong sekejap.
Cari mood.
Nampak sangat... dah sampai masa untuk saya turn off semua gangguan. Facebook terutamanya.
Cis
Nak salahkan FB pulak.
Klien ajak chatting tak kan nak buat tak endah.
Prospek tanya pasal produk yang dia nak beli, tak kan nak buat sombong. Mungkin rezeki saya ada disitu pada waktu tu, menanti untuk saya ambil, tapi kalau saya layan macam nak tak nak...
Jangan menyesal.
Ebook "Jurnal Pemasaran Affiliate" ini mengisahkan tentang buat duit dengan program affiliate.
Ia dalam bentuk ebook. Bukan video, bukan audio.
Sebabnya saya lebih selesa menulis. Saya pun pernah kata sebelum ini, jari jemariku ni lebih mudah dan tangkas apabila menaip berbanding melukis, merakam dan sebagainya.
In Shaa Allah tak lama lagi nak siap dah.
Tak target pada golongan yang dah expert dalam bab-bab affiliate.
Nanti kang tak pasal-pasal korang label produk ni sampah pulak.
Bukan boleh percaya sangat that so called otai ni.
Dia yang beli salah produk, produk yang bukan khas untuk dia, then suka-suka hati je pergi label produk orang ni sampah, produk orang tu tak ada kualiti bagai.
Apapun, pengalaman melancarkan produk-produk sebelum ini banyak beri saya pengalaman berharga.