Khamis, 23 Oktober 2014

Adakah Anda Ada Masalah Dengan HUTANG?

Makin lama saya buka laman web FB, makin merepek pulak jadinya. Entah macam mana, dan entah disebabkan apa... saya boleh jadi khayal pula nak baca setiap status update yang keluar di newsfeed saya.

Fuh... sangat tak sihat.  Jap ye... nak tutup kejap FB ni.

Kali ini saya nak sentuh serba sedikit tentang topik HUTANG.

Siapa lagi yang ada masalah hutang? Oh by the way... adakah memiliki hutang itu sebenarnya satu masalah? 

Pada pendapat saya... jika anda memiliki hutang, dan pada masa yang sama anda mempunyai strategi untuk bayar semula hutang tersebut dan ada tak pernah terlepas untuk bayar hutang, bermakna anda tak ada masalah hutang. 

Lebih cantik lagi apabila hutang yang anda ada itu sebenarnya menjadikan kehidupan anda lebih baik. 

Contohnya, hutang belajar membantu anda untuk menaiktaraf diri anda dari segi ilmu dan skil. Hutang rumah membantu anda memperolehi aset anda sendiri, manakala hutang perniagaan membantu anda meluaskan dan membesarkan lagi saiz perniagaan anda. 

Itu semua dikategorikan sebagai hutang yang baik. Itu tak ada masalah sangat. 

Walaubagaimanapun, terdapat juga hutang yang dikategorikan sebagai hutang yang tak baik dan tak sihat! 

Dengan wujudnya hutang-hutang seperti ini, ia menjadikan anda akan bertambah depresi dan stress untuk melalui hari demi hari. 

Pelan anda untuk bayar hutang habis tunggang langgang dan lari. Pendek kata, kalau anda bayar hutang, maknanya bulan itu anda tak boleh makan. Ha... hutang dalam kategori ini memang bermasalah. 

Jika anda masih belum pernah berhutang... elakkan mengumpul hutang dari jenis ini. Jika anda dah pernah berhutang, ikhtiarkan lah dengan sebaik mungkin supaya anda terhindar daripada cengkaman hutang seperti ini. 

Masalah lazim dengan HUTANG... 

1. Kadang-kadang hutang anda tak habis-habis dan tak surut walaupun dah bayar setiap bulan. 

2. Kadang-kadang hutang anda semakin bertambah walaupun anda bayar minimum setiap bulan. Khas untuk hutang yang mengenakan kadar interest yang tinggi. 

3. Kadang-kadang anda memang tak mampu langsung nak bayar hutang.

Baiklah. 

Biar kita be realistic. Manusia berhutang sebab dia tak ada duit. Disebabkan dia tak ada duit, maka dia perlu berhutang. 

Apabila habis duit yang dipinjam, dia akan kembali kepada kedudukan kewangan yang lama, sebelum dia ada hutang. 

Ya. 

Dia akan kembali menjadi seseorang yang pada asalnya memang tak ada duit. Cuma bezanya kali ini, hidupnya akan dibebani dengan hutang.  

Sebelum ini, dia tak ada duit dan tak ada hutang. Selepas dia meminjam, dia jadi seorang yang tak ada duit tetapi ada hutang. Makin buruk keadaanya, kan?

Jalan keluar untuk selesaikan masalah hutang ini ialah... dapatkan atau tingkatkan pendapatan anda. Anda patut mula cari jawapan... 

"Apa yang patut aku lakukan untuk naikkan sumber pendapatan atau tambahkan pendapatan yang aku ada sekarang?"

Masalah hutang tak boleh selesai dengan menambah hutang yang baru. 

Masalah hutang juga tak akan selesai dengan lari daripada hutang. 

Masalah hutang juga hampir mustahil untuk diselesaikan dengan kedudukan kewangan yang sama ketika anda mula-mula cipta hutang tersebut. 

Perlukah anda mencari pekerjaan kedua untuk selesaikan masalah hutang? 

Jawapannya, YA dan TIDAK. 

Ya anda perlu cari kerja baru, jika pekerjaan kedua tersebut tidak menggangu kerja utama anda. 

...dan jawapan TIDAK sekiranya pekerjaan kedua yang bakal anda cari ini memang mengganggu fokus dan konsentrasi pekerjaan pertama anda. 

Kerja yang tak mengganggu pekerjaan utama anda... agak-agak apa dia?

Kalau saya, saya nak cadangkan anda jadi freelancer. Buat kerja-kerja mudah seperti menaip dokumen, data entry dan sebagainya. Upahnya tidaklah begitu lumayan, tetapi anda dibayar dalam matawang USD jika anda berjaya mendapat job dari majikan yang sesuai. Boleh lihat artikel ini untuk maklumat lanjut. 

Selesaikan masalah hutang dengan cara berniaga

Ceburi bidang perniagaan. 

Bermakna anda perlu tajamkan atau setidak-tidaknya develop kemahiran menjual. Sales skill

Ia bukan sesuatu yang mudah. Namun ia juga bukanlah sesuatu yang sukar juga. 

Mulakan dengan menyenaraikan seberapa banyak produk yang anda boleh jual dalam satu-satu masa. Lepas tu, jual produk-produk tersebut secepat dan sepantas yang boleh. 

Jika satu produk boleh dapat untung RM10, jual 100 unit dah boleh dapat RM1,000

Adakah RM1,000 masih tak cukup untuk bayar hutang bulanan anda? Hmm... saya pasti ia lebih dari cukup. Boleh jadi siap ada baki lagi. 

Jika anda ingin mengambil langkah untuk ceburi bidang jualan sebagai ikhtiar untuk selesaikan masalah hutang... maka anda perlu sedar satu perkara. 

Lagi pantas anda mampu hasilkan jualan, maka lagi tinggi potensi pendapatan yang anda boleh hasilkan. Jika kebiasaannya, dalam sehari anda boleh hasilkan jualan sebanyak 5 unit, tambah skil untuk bantu anda hasilkan jualan sehingga 20 unit dalam sehari. 

Semua ini boleh dipelajari dan boleh dipratikkan. 

Walaubagaimanapun... bidang jualan bukannya bidang yang mudah. It is not an easy job. Itu hakikatnya. 

Justeru, saya amat menggalakkan anda menjual sesuatu produk yang boleh beri anda pendapatan secara berterusan. Produk seperti ini anda hanya perlu jual sekali sahaja, namun keuntungan yang anda boleh perolehi adalah secara berterusan. 

Sampai bila-bila! 

Contohnya, produk kegunaan harian sim kad Tone Excel ini. Anda perlu jual sekali sahaja kepada seorang pengguna, dan hasilnya? Selagi dia pakai simkad tersebut, selagi itu anda akan terima komisyen topup dari pelanggan anda sekitar 6 - 10%. 

Pada masa yang sama, jika pelanggan anda itu tadi menjual sim kad tersebut kepada orang lain, anda turut mendapat komisyen tambahan. 

Menarik, kan?

Anda boleh nampak bagaimana ia dapat selesaikan masalah hutang yang anda hadapi sekarang? 

 
    

Selasa, 21 Oktober 2014

Jobdirumah Ni Boleh Dipercayai ke?

Laman web jobdirumah adalah merupakan sebuah laman web yang menjual panduan yang mengajar pembelinya bagaimana cara SEBENAR untuk bekerja dari rumah.

Ada ramai orang yang teringin nak bekerja hanya dari rumah. 

Bekerja... bukannya berniaga. Terdapat banyak kekosongan jawatan yang boleh dipohon merangkumi kerja-kerja seperti menaip, menulis artikel, mereka bentuk laman web, pengatur caraan komputer dan sebagainya. 

Selagi mana sesuatu pekerjaan itu boleh dijalankan menggunakan komputer, dan anda mempunya sambungan internet, maka selagi itu anda boleh bekerja dan menghantar hasil kerja anda kepada majikan anda. 

Sama ada pada waktu tu anda berada di rumah, ataupun anda berada di mana-mana kawasan yang mempunyai liputan internet. 

Laman web panduan Jobdirumah ini adalah dimiliki oleh Kliks Solution.

Mengenai Jobdirumah.com:
jobdirumah.com merupakan penyedia khidmat latihan asas dan sumber pekerjaan alternatif pada yang berminat. Perkhidmatan yang disediakan adalah panduan dalam bentuk penerangan bertulis dan video tutorial tentang bagaimana, cara apa, dan di mana hendak mencari kerja di rumah dari sumber - sumber yang betul.

Untuk kemudahan ahli, Jobdirumah.com akan menolong mencari kekosongan baru dan mengemas kini di laman web secara percuma. Jika ada kerja yang ahli fikirkan sesuai dgn kemahiran, ahli boleh buat permohonan kepada majikan.

Mengenai Kliks Solution:
Di daftarkan dengan SSM atas nama Kliks Solution pada 30/4/2008 di Kuala Lumpur.

Bekerja 100% di rumah dan tidak mempunyai pejabat & tidak pernah bercadang untuk mempunyai pejabat pada masa depan kerana ia lebih kos efektif dan mengunakan konsep kebebasan bekerja di rumah tanpa perlu mengikut protokol kerja biasa.

Nama Perniagaan: Kliks Solution

No Pendaftaran: 001762546-A

Adakah Jobdirumah menipu pelanggan dan klien yang pernah berurusan dengan mereka?

Ini adalah bukti bayaran terbaru yang saya terima ketika menulis catatan ini. 



Bayaran daripada pihak Kliks Solution kerana saya membantu mempromosikan program Panduan Jobdirumah hasil keluaran syarikat mereka. 

Jika program ini menipu, dah tentu saya juga tak mahu bersubahat mempromosikan produk atau program yang menipu.

Anda perlu tahu apa yang anda beli

Disebabkan saya tahu apa yang saya promosikan, barulah saya beriya-iya mempromosikan program ini. 

Secara ringkasnya, jobdirumah ini amat sesuai untuk mereka yang berhasrat untuk bekerja dari rumah sebagai seorang freelancer atau pekerja bebas.

Anda boleh juga baca artikel-artikel saya yang terdahulu tentang jobdirumah. 

Pihak jobdirumah hanya menyediakan panduan bagaimana untuk bekerja hanya dari rumah dan bukannya menyediakan sebarang peluang pekerjaan. Selepas anda dapatkan panduan ini, anda aplikasikan sendiri dengan memohon pekerjaan di laman web majikan. 

Jika anda berjaya dapat bekerja, tahniah dan jika tak dapat sebarang kerja, cuba lagi. 

Cuba dan terus mencuba. 

Cuba mohon dengan majikan lain pula. 

  

 

Bro Ada Buat Job Kat Jobdirumah ke?

Selain buat affiliate jobdirumah, bro ada ke buat apa-apa job berbayar yang ditawarkan oleh pihak jobdirumah? 

Sebelum saya teruskan dengan jawapan bagi soalan tu, saya nak betulkan terlebih dahulu salah faham yang berlaku ni. 

Pertama sekali... pihak jobdirumah tidak menyediakan atau menawarkan sebarang job.

Anda perlu jelas apa peranan yang dimainkan oleh pihak jobdirumah. Kalau anda masih tak jelas, ada beberapa perkara yang saya kira berlaku pada anda. 

Sama ada anda terlepas pandang, atau anda memang jenis yang MALAS nak baca panjang-panjang. Anda yang mana satu?

Amat pelik sekali bila ada yang tanya sama ada saya pernah terima sebarang job dari pihak jobdirumah. Saya tak pernah terima dan pihak jobdirumah juga tak menawarkan sebarang job kepada ahlinya. 

Kedua, Pihak Jobdirumah menyediakan panduan bekerja dari rumah. 

Ini yang sebenarnya. Urusan dengan pihak Jobdirumah adalah bagi mendapatkan panduan sebenar macam mana nak bekerja dari rumah. Itu sahaja. 

Panduan adalah dalam bentuk video dan juga bertulis. Panduan inilah yang anda boleh rujuk bagi memudahkan anda memilih kerja yang sesuai dengan anda. 

Ketiga, Pihak Jobdirumah hanya memberi recommendation untuk ambil job dari laman-laman web tertentu sahaja. 

Salah satu yang saya cuba sendiri ialah dengan laman web Micro Workers. 

Saya dah ceritakan pengalaman saya bekerja dari rumah menerusi web Micro Workers dalam post saya yang berjudul Pengalaman Bekerja Dari Rumah Menerusi Jobdirumah.

Sekarang ni saya tak fokus sangat dengan buat job menerusi micro workers tu. 

Walaupun job yang ditawarkan banyak yang mudah-mudah, namun ia leceh. 

Upahnya juga tak begitu lumayan. 

Sekarang ni, untuk kategori bekerja dari rumah, saya lebih fokus untuk bekerja sebagai penulis artikel Advertorial berbayar.

Ia lebih lumayan dan ia memang kena dengan style dan citarasa saya. 

Jika anda juga berminat nak tahu macam mana bekerja dari rumah dengan menawarkan servis penulisan artikel berbayar (advertorial) anda boleh baca post saya yang sebelum ini iaitu Pengalaman menggunakan servis Advertorial.MY

Baiklah, itu sahaja buat masa sekarang ni. Semoga menjawab pertanyaan anda. 

 

 

Sabtu, 18 Oktober 2014

Tak Guna Sekadar Mencuba

Rupa-rupanya... ada banyak sebenarnya kerja-kerja yang masih pending. Patutlah... 

Apa yang patut? 

Income affiliate terasa macam agak slow haha

Trying is not doing

Selalu kita dengar... "ok ok, saya akan cuba buat..." 

Frasa tersebut sebenarnya sangat jauh beza dengan "ok, saya buat..." 

Tahu tak, setengah orang ni, masanya terbuang macam tu je memikirkan macam mana nak cuba buat sesuatu perkara. Dan bila hari tersebut berlalu, sedar atau tidak, satu apa pun masih belum tercapai. 

Berbeza dengan mereka yang buat keputusan untuk terus buat!

Orang yang berusaha keras, tak ada jaminan yang usahanya pasti akan membuahkan hasil. Namun tak salah mencuba. Ia lebih baik daripada keras tak buat apa, namun pada masa yang sama masih lagi mengharap sesuatu yang terbaik akan berlaku. 

Cerita pasal blog ni pulak. 

Saya mula nampak pergerakkan dan perubahan positif bagi earning iklan Nuffnang.

Pada saat-saat macam sekarang ni... berapa jumlahnya dah tak begitu penting berbanding berapa banyak progressnya. 

 




Sabtu, 11 Oktober 2014

Orang kaya memang patut buat Majlis Kahwin Besar-besaran

Alhamdulilah, hari ini saya berpeluang untuk ke majlis kenduri kahwin bekas jiran. 

Orang kaya. 

Mungkin... sangat kaya. 

Majlis buat kat kawasan padang. Boleh jadi, satu padang penuh tu di sewanya untuk tujuan buat majlis kenduri kahwin. Cukuplah saya cerita, lokasi majlis betul-betul dibelakang Concorde Hotel, Shah Alam. 

Wah... 

Kalau saya nak buat majlis macam tu, mungkin makan masa sepuluh ke dua puluh tahun lagi. Tetapi, kalau nak ikut strategi kahwin kaya, itu mungkin tak mustahil.

First impression, (bagi orang yang tak tau)...

Wah! Bazir betul buat majlis macam ni. Besar sangat ni majlis ni. 

Makanan pulak macam-macam. Bukan makanan yang biasa-biasa pulak tu. Ni semua menu makanan yang memang mahal-mahal ni. 

Ish ish dapat goodies lagi. 

Banyaknya berhabis. 

Tu belum lagi kira khemah, persembahan, katering, pakaian pengantin dan macam-macam lagi lah.

Wait the minute. 

Sebelum kita judge dan jatuhkan tuduhan yang salah pada keluarga orang kaya tu, sebenarnya...

Mereka memang patut buat majlis besar-besaran!

Dari majlis seumpama itu ada ramai yang dapat manfaat. 

Ada ramai yang dapat job daripada majlis sehari macam tu. 

... dan lagi, bila mereka kaya, kekayaan tu patut disebarkan dan dikongsikan kepada orang lain. Bukannya disimpan sendiri untuk kegunaan diri sendiri yang entah bila.

Cuma, bila ada yang sebenarnya tak berkemampuan tu, janganlah buat majlis ibarat diri tu orang kaya. Sendiri yang susah jadinya. 

Apakah perlu sampai nak buat loan semata-mata nak buat majlis kenduri kahwin yang berlangsung hanya untuk 3 - 5 jam sahaja? 

Tak kan...    

Jumaat, 10 Oktober 2014

Blogger sebagai kerjaya PILIHAN!

Malam tadi saya sembang-sembang dengan abang saya. Topik pilihan, "blogger sebagai kerjaya pilihan"

Eh? Blogger ni satu kerjaya ke? Ataupun sebenarnya orang menulis blog untuk tujuan seronok-seronok dan untuk suka-suka?

Itulah masalahnya. 

Blogger baru, dan lama, ramai yang tak jelas dengan matlamat menulis blog ni. Kalau dia rasa nak menulis, dia tulis. Kalau dia rasa macam malas nak tulis, dia tak tulis la.

Walhal, aktiviti menulis blog ini sama juga macam lain-lain kerja dan kerjaya. Ia perlu dilakukan dengan penuh istiqomah dan perlu dibuat setiap hari. Walaupun, pada hakikatnya saya sendiri ada masanya terlepas daripada menghasilkan sebarang entri di blog. 

Saya mula menulis dalam blog sekitar tahun 2009.



Tahun 2010 - 2012 saya perasan, ramai betul yang nak jadi blogger. Mungkin... Just mungkin! Pada waktu tu, blogger seperti Redmummy ada mendedahkan pendapatan yang dia perolehi hanya menerusi aktiviti menulis blog. 

Riban-riban baq hang... 

Sesiapa pun pasti akan terliur melihatkan income sehingga RM20 ribu yang diperolehi setiap bulan hanya dengan menulis blog.

Sekarang dah 2014.

Apa jadi pada blog-blog yang dulunya berkobar-kobar dihasilkan? 

Mana pergi semua blogger-blogger yang bajet bagus dan kononnya bersemangat waja, dan dilengkapi dengan misi dan visi nak berjaya tu? 

Jawapan: HILANG! GONE! GIVE UP! 

Sebabnya? 

Diorang ni GAGAL buat duit dengan blog atau kalau berjaya buat duit dengan blog sekalipun, jumlahnya sangatlah CIPUT. Memang tak berbaloi dengan usaha yang dilakukan. 

Bila dah terlalu lama masa yang dilaburkan untuk mengurus blog, tiba-tiba hasil langsung tak ada, apa lagi pilihan paling logik untuk dilakukan seterusnya? 

Berhentilah. 

Saya pun pernah berada dalam situasi yang sama. Bila apa yang kita rancangkan tak menjadi, adakah kita nak teruskan juga atau pilihan terbaik adalah berhenti seketika dan belajar? 

Nampaknya... ramai juga yang memilih untuk berhenti seketika, tetapi sampai sekarang masih lagi tak bermula. Masih tetap dalam mode belajar walaupun dah bertahun-tahun blognya kosong tak berupdate. Sudahnya, ada blog yang expired, kerana dah tak bayar kos untuk domain dan hosting. 

Itu semua kos. Kalau blog yang diharap-harapkan dapat beri pulangan dalam bentuk wang ringgit, langsung tak beri sebarang hasil... tak kan masih nak diteruskan?

Blog sabreehussin.com dah agak lama saya wujudkan. Malahan blog ini pernah dilanda technical issue. Tahun 2014 saya perlu mula menulis semula seolah-olah blog tersebut adalah blog baru. 

Tak apa. 

Saya pilih untuk jadi optimis. Pengalaman saya buat duit dengan blog sejak dari tahun 2009 lagi boleh saya manfaatkan. 


... dan akhirnya, ia membuahkan hasil dan apa yang saya harapkan benar-benar boleh jadi kenyataan. 

Saya cuma dapat nasihatkan, wahai blogger, biarlah kamu jelas dengan matlamat kamu. Saya menulis blog salah satu sebabnya adalah untuk buat duit dan untuk jadikan blog sebagai sumber rezeki. 

Jujurnya, potensi pendapatan yang tak ada had, yang buatkan saya tertarik untuk berkecimpung dalam dunia penulisan blog. 

Bukan sebab nak popular. 

Bukan sebab nak bersilaturrahim.

Bukan... bukan... bukan... 

Saya nak buat duit. Biarlah orang kata saya gila duit atau mata duitan sekalipun, sebabnya, at the end of the day, hanya saya yang benar-benar faham, betapa banyaknya hutang yang saya ada, dan yang saya perlu selesaikan. 

Ia bukan boleh diselesaikan dengan populariti dan bersilaturahim semata-mata. Hutang duit, dibayar dengan duit juga.

Buat yang baru nak bermula buat duit dengan blog pada tahun 2014... perjalanan anda masih jauh, dan masih banyak yang perlu dipelajari. 

Buat duit dengan blog tak sesusah mana, namun ia juga bukan mudah. Nasihat saya, bacalah ebook saya, Jurnal Pemasaran Affiliate! Ia pasti akan memudahkan kefahaman anda.

  

Adakah Anda Nak Buat Duit Dengan Menawarkan Servis Advertorial?

Masa awal-awal pembabitan saya dalam bidang penulisan blog ini, memang jangan harap nak dapat peluang atau job advertorial.

Penulis blog tak popular dan tanpa nama macam saya, siapalah yang bermurah hati nak beri job? Memang tak ada.

Jadi, dari tahun 2009 hinggalah tahun 2014 saya perlu bersabar dan bersabar. Dalam pada itu, saya tetap bersyukur dengan apa yang ada.

Walaupun tak ada peluang nak dapat artikel advertorial, Alhamdulilah, Allah gantikan rezeki saya dalam bidang pemasaran affiliate. 

Dari sini, saya belajar macam mana nak buat duit RM1,000 setiap bulan dengan affiliate. Walaupun saya jarang pecah rekod, dan adakalanya amat jauh panggang dari api, namun saya gembira, sebabnya memang akan ada satu atau dua komisyen affiliate akan melekat.

Kemudian, perlahan-lahan saya belajar dan cuba memahami dengan lebih mendalam tentang SEO, artikel marketing, teknik copywriting dan sebagainya. 

Bila dah benar-benar faham, dan nampaknya komisyen affiliate pula makin setia, maka saya terfikir untuk kongsikan pengalaman dan kemahiran yang saya ada kepada orang lain.

Ilmu itu sifatnya perlu disebarkan dan diajarkan kepada orang lain.

Bukannya dipendamkan mahupun dirahsiakan untuk kegunaan seorang diri.

Maka dari satu, mulalah era penulisan ebook bagi saya. Dari satu judul, ke satu judul yang baru, dan terbaru, saya hasilkan ebook yang merakamkan perjalanan saya dalam bidang pemasaran affiliate.

Saya namakan ia dengan tajuk Jurnal Pemasaran Affiliate.

Ok itu semua selingan. ha ha 

Apa yang saya nak cerita adalah buat duit dengan menulis artikel Advertorial. 

Kalau anda masih tak jelas, apa itu advertorial, ia sebenarnya merujuk kepada kaedah pengiklanan menerusi artikel. 

Suatu artikel dihasilkan bagi menarik perhatian dan minat prospek untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang sesuatu produk, servis atau perniagaan. 

Bukan mudah nak dapat job advertorial, kalau anda tak popular dan bukannya sesiapa. 

Saya pernah ceritakan dalam blog yang satu lagi pengalaman saya menggunakan servis dan perkhidmatan daripada pihak Advertorial.MY

Memang luar sangkaan. 

Bulan ini, satu job dah diterima. 

Jika ada rezeki, mungkin setiap bulan saya akan konsisten dapat job dan jika fenomena ini berterusan, maka akan makin bertambah sumber pendapatan saya menerusi blog. 

Jadi... memang tak sia-sia join Advertorial.MY

Mereka benar-benar berusaha keras untuk mempromosikan laman blog saya di mata advertiser dan menarik perhatian mereka untuk mendapatkan servis dari saya.

Awesome la. 


Rugi siapa yang masih tak join Advertorial.MY lagi   
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...