Memaparkan catatan dengan label pemasaran di fb group. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label pemasaran di fb group. Papar semua catatan

Selasa, 31 Mac 2015

Logik ketika melakukan pemasaran di Facebook


Laman web Facebook bukan laman web jual beli.

Ia adalah laman web untuk tujuan "bersosial". Tetapi sekarang ni, rata-rata dah menggunakan medium ini untuk berniaga.

Sama ada meniaga jamu, produk kesihatan, gadget, aksesori hinggalah ke simkad BestMobile.

.

..

Orang kata, nak berniaga di facebook di mudah. Ibarat laman web ini, mudahnya berniaga di facebook




Tunggu dulu. 

Berniaga tu memang mudah. 

Ibarat kita buka satu kedai. Kita penuhkan kedai tersebut dengan barang dagangan kita. Susun cantik-cantik... SIAP. Itu sahaja. Senang sangat, bukan? 

Namun, untuk mendapatkan pelanggan bagi membeli produk yang kita niagakan, saya kira itu adalah topik yang berbeza.

.

..

Anda perlukan kemahiran dan skill yang khusus. Anda kena faham selok belok tentang psikologi pelanggan. Anda kena faham tentang produk yang anda jual... dan anda juga WAJIB FAHAM tentang pasaran yang anda sedang berkhidmat. 

.

Logik apabila berniaga di facebook

Pengguna facebook BENCI iklan.

Well at least saya sendiri BENCI apabila baca iklan. Lagi saya tak suka, bila wall FB rakan saya semuanya adalah post-post iklan. 

Seolah-olah dia ni tak ada life. 

Balik-balik iklan... iklan... iklan. Sungguh membosankan. 

.

Jadi, jika iklan anda tidak dibaca oleh golongan sasaran anda, macam mana anda nak dapat sales? 

Maka sebab itulah, suka untuk saya sarankan... anda usahakan supaya ayat iklan anda tidak kelihatan seperti iklan. 

Bagaimana nak jadikan ayat iklan untuk menjual tidak kelihatan seperti ayat iklan namun pada masa yang sama, ia masih lagi tetap mampu untuk menghasilkan jualan?

Inilah perkara yang perlu difahami oleh setiap jurujual di FB. 

Baiklah, topik ini saya akan ulas lain kali. 

     

Sabtu, 17 Mei 2014

Mana Satu Yang Prioriti? FB Group Atau Mailing List?

Saya perhatikan kawan-kawan baru yang add saya di FB saya. Mereka ada info dan data yang special edition. 

Saya perhatikan je berapa banyak FB Group yang mereka dah join. Jumlah paling besar yang saya pernah jumpa sebelum ni... ada yang mencecah hingga 800 group. 

Tekaan saya, mereka join group iklan ni. 

Tu yang ramai tak hingat. 

Saya nak petik salah satu modul yang saya muatkan dalam ebook saya, Panduan Dominasi FB Group, dalam bab mailing list dan sistem autoresponder.

Mana satu yang kita nak buat dulu?

Nak kumpul mailing list dulu, atau kita nak kumpul ahli group sebagai prioriti. 

Sebenarnya nak buat mana-mana satu dulu pun boleh. 

Tak ada masalah. 

Apa yang akan jadi perbezaan yang paling ketara ialah dari segi perjalanan hubungan yang bakal dibina antara anda dan juga list anda tu nanti. 

Saya ambil contoh, jika anda mulakan dengan kumpul ahli group dulu. 

Dengan cara ini, anda boleh bina relationship terlebih dahulu. Boleh saling berkenal-kenalan antara satu sama lain. 

Bila dah mula mesra, then perlahan-lahan anda boleh mula berikan arah tuju yang lebih jelas untuk mereka opt in ke dalam autoresponder anda.

Bila subscriber anda dah kenal anda, itu lebih mudah. 

... dan In Shaa Allah lepas ni, setiap emel yang anda broadcast ke mailing list anda, mereka akan baca. 

Berbanding bila anda dapat prospek yang fresh, yang terus jumpa laman web squeeze page anda, bukannya melalui FB Group mahupun blog. 

Ini kira prospek yang memang betul-betul fresh ni. 

Walaupun mereka dah opt in dalam mailing list anda, anda masih lagi perlukan interaksi yang berterusan supaya mereka akan terbiasa dengan anda. 

Untuk bina hubungan dua hala yang lebih baik dan mesra, anda perlu jemput mereka untuk kenali anda dengan lebih dengan meminta mereka add anda sebagai rakan di FB. 

Kemudian, sesekali anda juga perlu offer mereka untuk baca cebisan idea dan coretan yang pernah anda hasilkan sama ada di blog atau di status update anda. 

Selain itu, untuk bina insider circle atau inner circle anda sendiri, anda perlu jemput mereka untuk sertai group tertutup anda sendiri. 

Anda boleh abaikan untuk buat benda-benda yang saya kata ini, tapi, risiko bila anda abaikan ialah, anda mungkin terlepas peluang untuk bina hubungan dua hala yang baik antara anda dan juga prospek anda nanti. 

 

 

Isnin, 28 April 2014

Ni yang saya risau ni...

Sebagai pemilik produk panduan dominasi FB Group, sebenarnya saya takut, jika pelanggan salah faham tentang produk dan tak faham apa sebenarnya yang produk ini mampu buat untuk mereka.

Sebab itulah pentingnya baca bagi faham sebelum buat keputusan untuk membeli. 

Saya tak pernah sebut yang produk ini menjanjikan anda teknik mudah atau magic pills untuk anda jadi jutawan segera. 

Bukan begitu. 

Namun, saya menjanjikan anda satu blueprint untuk bantu anda hasilkan pendapatan yang lumayan. 

Satu method untuk bantu anda buat bisnes secara online. 

Anda bina aset dan database pelanggan anda sendiri.

Bukannya buat promosi tak tentu hala di internet yang langsung tak membuahkan hasil. 

Ada juga yang salah sangka, produk ini adalah tentang buat post banyak-banyak dan serentak di group-group iklan. 

Nampak sangat orang yang tanya macam ni tak membaca. 

Kalau baca pun, bukannya nak baca sampai faham. 

Kalau baca skip skip, macam mana lah korang nak faham. 

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...